Prosjektbilde - Blå bakgrunn med mockup av Vardal turnforening sin nettside på iPad og mobil

Digitalt design

Vardal turnforening

Skoleprosjekt

Dette prosjektet gikk ut på å utvikle en ny digital plattform for Vardal Turnforening som fungerer både på desktop og mobil. For øyeblikket benytter Vardal Turnforening flere separate digitale plattformer, så målet var å lage én felles plattform for alt.

Løsningen vår ble en nettside på desktop og app på telefon, med et blått/lilla fargepalett, en liten maskott kalt Turnus, alle funksjonene man trenger samlet på et sted, og en enkel layout. Løsningene er ganske like, men for å bruke appen må man være en del av foreningen.

Dette prosjektet ble løst gruppevis, og jeg jobbet sammen med Hedda S. Undseth, Tiril Victoria W.-B. Giørtz og Manú L. Medin

Verktøy: Figma & Illustrator

Innsiktsarbeid

Innsiktsarbeidet vårt besto av en analyse av den nåværende nettsiden, intervjuer, utvikling av et sitemap og utvikling av personas

Analyse av original nettside

Den nåværende nettsiden til Vardal Turnforening har et stort forbedringspotensiale. Den har et litt utdatert og rotete design og er bare tilpasset til bruk på desktop. Dette gjør at det blir vanskelig å finne all informasjonen man trenger.

Vardal Turnforening sin originale nettside på mobil
Vardal Turnforening sin originale nettside på desktop

Innsikt fra intervjuer

Vi fikk mulighet til å intervjue trenere, foreldre og styremedlemmer hos Vardal Turnforening. Dette gjorde at vi fikk innblikk i hva som mangler av funksjoner i den nåværende løsningen og hva som kan bidra til å gjøre treningshverdagen litt enklere for alle.

Affinity diagram

Sitemap

Etter å ha gått igjennom all dataen vi fikk fra intervjuene og analysert nettsiden, gikk vi videre til å utvikle et sitemap for å vise hvordan oppsettet og navigasjonen til den nye plattformen burde være.

Sitemap

Personas

Deretter lagde vi to personas med utgangspunkt i intervjuene. Her har vi laget en passert på en trener som allerede er en del av foreningen, og en basert på en forelder som ønsker å melde på barnet sitt.

Persona forelder
Persona trener

Designprosess

Designsprosessen vår var ganske lang, og besto av alt fra fysiske til digitale skisser, og lo-fi prototyping i Figma.

Skisser

De tidligste skissene våre ble laget med utgangspunkt i mobil, og viser et eksempel på hvordan man kan finne fram til kalenderen for å registrere oppmøte, og få mer info om utøveren.

Tidlige skisser av layout på mobil

Enkel lo-fi mobil

Vi gikk ganske raskt videre til å teste skissing digitalt isteden, og etter mye fram og tilbake kom vi fram til denne løsningen for mobil.

Enkel lo-fi mobil

Enkel lo-fi desktop

Vi gjorde det samme med desktop versjonen, og lagde veldig enkle skisser digitalt med utgangspunkt i skissene vi lagde for mobil.

Enkel lo-fi desktop

Utvikling av Turnus

Underveis i prosessen bestemte vi oss for å utvikle en slags maskott for turnforeningen, som ble kalt Turnus. Turnus ble designet av Tiril Victoria W.-B. Giørtz og er en sentral detalj i designet vårt.

Maskotten Turnus - En søt, blå figur som gjør turntriks

Detaljer lo-fi mobil

Deretter videreutviklet vi skissene til å bli mer detaljerte med farger, ordentlig tekst og bilder, og endte opp med dette som vår endelige løsning for appen på mobil.

Detaljert lo-fi mobil

Detaljer lo-fi desktop

Dette gjorde vi også på desktop, og her ser dere den endelige løsningen for nettsiden.

Detaljert lo-fi desktop